Czy znajdzie się wśród czytelników Kęsu Qultury choć jedna
osoba, która nie słyszała nigdy utworu Dla Elizy Ludwiga
van Beethovena? Najpopularniejsza bagatela niemieckiego kompozytora ma już
ponad 200 lat, a wciąż pozostaje jednym z najbardziej rozpoznawalnych muzycznych
dzieł na świecie. Nic dziwnego, że inspiruje również współczesnych twórców,
którzy wykorzystują Dla Elizy w
swoich kompozycjach
Jesteście ciekawi, jak brzmi utwór Beethovena w aranżacjach rockowych, hip-hopowych,
r’n’b i… disco, posłuchajcie.
Gym Class
Heroes Petrified Life and the Twice Told
Joke
Gym Class Heroes to amerykański zespół, który miesza różne style muzyczne i pełnymi garściami czerpie z dokonań innych artystów. Wystarczy wspomnieć ich najbardziej znany utwór Cupid's Chokehold, którego refren jest przeróbką Breakfast in America (1979) grupy Supertramp.
Gym Class Heroes to amerykański zespół, który miesza różne style muzyczne i pełnymi garściami czerpie z dokonań innych artystów. Wystarczy wspomnieć ich najbardziej znany utwór Cupid's Chokehold, którego refren jest przeróbką Breakfast in America (1979) grupy Supertramp.
Fragmenty Dla Elizy Gym Class Heroes wykorzystali w piosence Petrified Life and the Twice Told Joke z albumu The Papercut Chronicles z 2005 roku. Jak klasyka brzmi w otoczeniu hip-hopowych bitów? Właśnie tak:
Gym Class Heroes Petrified Life and the Twice Told Joke
Whitney Houston and Deborah Cox Same Script, Different Cast
Elementy kompozycji Beethovena zostały użyte również w
jednym z utworów Whitney Houston nagranym z duecie z piosenkarką r’n’b Deborah
Cox. Same Script, Different Cast został
wydany na singlu w 2000 roku, jednak odniósł umiarkowany sukces. Warto poznać,
nie ma obciachu.
Nas I Can
O ile Gym Class Heroes i Whitney wykorzystali Dla Elizy tylko we fragmentach swoich
piosenek, o tyle motyw Beethovena przewija się przez cały utwór cenionego
rapera Nasa, czyniąc I Can jednym z
najsłynniejszych dokonań Amerykanina. Panie Nas, podziękuj pan Ludwigowi.
Nas I Can
The Fraternity Brothers Passion
Flower
Cofnijmy się na chwilę do lat 50. Tworzył wówczas zespół, o
którym nikt dziś nie pamięta, a który zaistniał jedną piosenką. Nie swoją,
notabene. The Fraternity Brothers połączyli Dla
Elizy z meksykańskimi rytmami i wyszedł im z tego taneczny doo-wopowy
kawałek.
Fraternity Brothers Passion Flower
Tenacious D
Classico
Tenacious D to duet niecodzienny. Zespół złożony z komika
Jacka Blacka i gitarzysty Kyle’a Gassa zasłynął piosenką Tribute (2002), a właściwie teledyskiem do niej w zabawny sposób
dokumentującym niewiarygodną historię powstania rzeczonego utworu (kto nie
widział, niech koniecznie nadrobi zaległości!).
Sukces pierwszego albumu i krótkich skeczy nagrywanych dla
HBO zachęcił panów do stworzenia filmu fabularnego. The Pick of Destiny okazał się komercyjną i artystyczną porażką,
jednak soundtrack do niego zbierał dobre recenzje. Jednym z utworów z filmu
jest Classico, który do muzyki Bacha,
Mozarta i Beethovena (Dla Elizy
właśnie) dokłada słowa… będące kwintesencją stylu Tenacious D. Tylko dla
mających „cierpliwe” uszy.
Tenacious D Classico
Giorgio Moroder - Lonely Lovers Symphony
Giorgio Moroder w 1973 roku był śmiesznym panem z wąsem. Obecnie
jest cenionym i wielokrotnie nagradzanym kompozytorem muzyki filmowej. Współautorem
takich piosenek, jak Take My Breath Away
zespołu Berlin, What a Feeling Irene
Cara czy… Lonely Lovers Symphony
będącej coverem Dla Elizy. Wersja
Morodera nie jest może mistrzostwem świata, ale warto jej posłuchać i użyć jako
ciekawostki, na przykład na imprezie w klimacie lat 70.
Giorgio Moroder Lonely Lovers Symphony
Ennio Morricone Dopo
La Condanna z filmu Colorado
Ennio Morricone to nieporównywalnie słynniejszy od Morodera
kompozytor muzyki filmowej, znany najbardziej jako twórca ścieżek dźwiękowych
do spaghetti westernów. Któż nie zna słynnego motywu obrazu Dobry, zły i brzydki (1966) z Clintem
Eastwoodem? W tym samym 1966 roku na ekrany kin wszedł film Colorado. Morricone wykorzystał w nim fragment
Dla Elizy. Połączenie klasyki muzyki
poważnej z klasyką muzyki filmowej sprawdziło się całkiem dobrze.
Ennio Morricone Dopo
La Condanna z filmu Colorado
Oczywiście przykłady wykorzystania Dla Elizy we współczesnych utworach można mnożyć. Niech te siedem kawałków będzie próbką tego, jak można się bawić klasyką i jak różne efekty można w wyniku tej zabawy uzyskać.
