7 (nowych) żyć "Dla Elizy" Beethovena

Czy znajdzie się wśród czytelników Kęsu Qultury choć jedna osoba, która nie słyszała nigdy utworu Dla Elizy Ludwiga van Beethovena? Najpopularniejsza bagatela niemieckiego kompozytora ma już ponad 200 lat, a wciąż pozostaje jednym z najbardziej rozpoznawalnych muzycznych dzieł na świecie. Nic dziwnego, że inspiruje również współczesnych twórców, którzy wykorzystują Dla Elizy w swoich kompozycjach

Jesteście ciekawi, jak brzmi utwór Beethovena w aranżacjach rockowych, hip-hopowych, r’n’b  i… disco, posłuchajcie.




Gym Class Heroes Petrified Life and the Twice Told Joke

Gym Class Heroes  to amerykański zespół, który miesza różne style muzyczne i pełnymi garściami czerpie z dokonań innych artystów. Wystarczy wspomnieć ich najbardziej znany utwór Cupid's Chokehold, którego refren jest przeróbką Breakfast in America (1979) grupy Supertramp.

Fragmenty Dla Elizy Gym Class Heroes wykorzystali w piosence Petrified Life and the Twice Told Joke z albumu The Papercut Chronicles z 2005 roku. Jak klasyka brzmi w otoczeniu hip-hopowych bitów? Właśnie tak:

Gym Class Heroes Petrified Life and the Twice Told Joke


Whitney Houston and Deborah Cox Same Script, Different Cast

Elementy kompozycji Beethovena zostały użyte również w jednym z utworów Whitney Houston nagranym z duecie z piosenkarką r’n’b Deborah Cox. Same Script, Different Cast został wydany na singlu w 2000 roku, jednak odniósł umiarkowany sukces. Warto poznać, nie ma obciachu. 


Whitney Houston and Deborah Cox Same Script, Different Cast


Nas I Can

O ile Gym Class Heroes i Whitney wykorzystali Dla Elizy tylko we fragmentach swoich piosenek, o tyle motyw Beethovena przewija się przez cały utwór cenionego rapera Nasa, czyniąc I Can jednym z najsłynniejszych dokonań Amerykanina. Panie Nas, podziękuj pan Ludwigowi.

Nas I Can

The Fraternity Brothers Passion Flower

Cofnijmy się na chwilę do lat 50. Tworzył wówczas zespół, o którym nikt dziś nie pamięta, a który zaistniał jedną piosenką. Nie swoją, notabene. The Fraternity Brothers połączyli Dla Elizy z meksykańskimi rytmami i wyszedł im z tego taneczny doo-wopowy kawałek.

Fraternity Brothers Passion Flower


Tenacious D Classico

Tenacious D to duet niecodzienny. Zespół złożony z komika Jacka Blacka i gitarzysty Kyle’a Gassa zasłynął piosenką Tribute (2002), a właściwie teledyskiem do niej w zabawny sposób dokumentującym niewiarygodną historię powstania rzeczonego utworu (kto nie widział, niech koniecznie nadrobi zaległości!). 

Sukces pierwszego albumu i krótkich skeczy nagrywanych dla HBO zachęcił panów do stworzenia filmu fabularnego. The Pick of Destiny okazał się komercyjną i artystyczną porażką, jednak soundtrack do niego zbierał dobre recenzje. Jednym z utworów z filmu jest Classico, który do muzyki Bacha, Mozarta i Beethovena (Dla Elizy właśnie) dokłada słowa… będące kwintesencją stylu Tenacious D. Tylko dla mających „cierpliwe” uszy.

Tenacious D Classico

Giorgio Moroder - Lonely Lovers Symphony

Giorgio Moroder w 1973 roku był śmiesznym panem z wąsem. Obecnie jest cenionym i wielokrotnie nagradzanym kompozytorem muzyki filmowej. Współautorem takich piosenek, jak Take My Breath Away zespołu Berlin, What a Feeling Irene Cara czy… Lonely Lovers Symphony będącej coverem Dla Elizy. Wersja Morodera nie jest może mistrzostwem świata, ale warto jej posłuchać i użyć jako ciekawostki, na przykład na imprezie w klimacie lat 70. 

Giorgio Moroder Lonely Lovers Symphony

Ennio Morricone Dopo La Condanna z filmu Colorado

Ennio Morricone to nieporównywalnie słynniejszy od Morodera kompozytor muzyki filmowej, znany najbardziej jako twórca ścieżek dźwiękowych do spaghetti westernów. Któż nie zna słynnego motywu obrazu Dobry, zły i brzydki (1966) z Clintem Eastwoodem? W tym samym 1966 roku na ekrany kin wszedł film Colorado. Morricone wykorzystał w nim fragment Dla Elizy. Połączenie klasyki muzyki poważnej z klasyką muzyki filmowej sprawdziło się całkiem dobrze.

Ennio Morricone Dopo La Condanna z filmu Colorado


Oczywiście przykłady wykorzystania Dla Elizy we współczesnych utworach można mnożyć. Niech te siedem kawałków będzie próbką tego, jak można się bawić klasyką i jak różne efekty można w wyniku tej zabawy uzyskać.