Po dwóch światowych trasach koncertowych Per i Marie potrzebowali odpoczynku: od nieustającego życia na walizkach, wyczerpujących występów, wywiadów, wreszcie - od siebie samych. W końcu nawet towarzystwo najbliższego przyjaciela staje się uciążliwe, jeśli brakuje ci czasu na sprawy prywatne. Przed przerwą zespół wydał jeszcze kompilację swoich największych hitów, którą autoironicznie zatytułował Don't Bore Us - Get to the Chorus! ("Przestańcie nudzić - Przejdźcie do refrenu!").
Czego się spodziewać po albumie „the best of Roxette”? W przypadku naszego duetu między innymi czterech zupełnie nowych piosenek, z których aż trzy zostały singlami, powiększając tym samym pulę największych przebojów. Sztuka, która udaje się nielicznym.
Czego się spodziewać po albumie „the best of Roxette”? W przypadku naszego duetu między innymi czterech zupełnie nowych piosenek, z których aż trzy zostały singlami, powiększając tym samym pulę największych przebojów. Sztuka, która udaje się nielicznym.
Singlem promującym składankę była piosenka, którą Per napisał z amerykańskim twórcą światowych przebojów. Kojarzycie takie tytuły, jak Livin' on a Prayer (Bon Jovi), Crazy (Aerosmith), If I Could Turn Back Time (Cher) i Livin' La Vida Loca (Ricky Martin)? Te i wiele innych utworów napisał Desmond Child, z którym Per w 1995 roku zdecydował się na współpracę. Efektem ich trzydniowego spotkania była piosenka You Don’t Understand Me, która pierwotnie miała trafić do innego artysty, jednak okazała się wręcz stworzona dla Marie. I tak kompozycja znalazła się w gronie najpiękniejszych ballad Roxette.
Roxette You Don't Understand Me
Kolejnym singlem został June Afternoon, który również wcale nie miał trafić do repertuaru zespołu. Piosenka spodobała się jednak Marie tak bardzo, iż Perowi nie udało się jej zachować dla siebie i planowanego solowego albumu (o którym za chwilę). Na szczęście! June Afternoon jest jednym z najpogodniejszych utworów Roxette. Muzyczne lato w pełni!
Roxette June Afternoon
Czas na trzeci singiel. She Doesn’t Live Here Anymore nie trafił na album Crash! Boom! Bang! w 1994 roku, bo według zespołu do niego nie pasował… Podobnego problemu nie napotkał przy Don’t Bore Us - z taką pop-rockową energią utwór nie mógł zostać pominięty w dyskografii zespołu. Przebojowość piosenki wpłynęła na decyzję o nagraniu żywiołowego wideoklipu, jakiego mógłby zapragnąć niejeden rockowy wykonawca. Jego twórcą był Jonas Åkerlund, który, poczynając od Fingertips w 1993 roku, stał się regularnym, wręcz nadwornym, reżyserem teledysków Roxette. Prócz dziesięciu, jak dotąd, klipów zespołu Åkerlund nakręcił też dwa do solowych piosenek Marie i trzy do solowych piosenek Pera. Lista gwiazd, z którymi reżyser później współpracował, jest długa: The Prodigy (Smack My Bitch Up), Madonna (Music), Metallica (Whiskey in the Jar), Christina Aguilera (Beautiful), Lady GaGa (Paparazzi), Maroon 5 (Moves Like Jagger)... Ufff! A to tylko wybrani artyści i wybrane tytuły.
Roxette She Doesn't Live Here Anymore
Wiedzieliście? Jednym z pierwszych dokonań Jonasa Åkerlunda był teledysk do piosenki Shame, Shame, Shame „naszej” polsko-szwedzkiej Izabelli Scorupco z 1992 roku. Posłuchajcie, popatrzcie… Zarówno panie, jak i panowie, znajdą tu coś dla siebie ;-)
Lata 1996 - 1997 to dla Pera i Marie zdecydowana przerwa od Roxette. Z jednym wyjątkiem.
Szczera chęć sprawienia radości swoim hiszpańskojęzycznym fanom (no dobra, możliwość zarobienia extra pieniędzy też była jakimś powodem) zaowocowała wydaną w grudniu ’96 składanką Baladas En Español. Jak tytuł wskazuje, była to kompilacja ballad zespołu nagranych w języku hiszpańskim. Wyczyn karkołomny, biorąc pod uwagę kompletną nieznajomość tego języka przez Marie, jednak ta z zadaniem poradziła sobie (podobno) wyśmienicie. Efekt możecie usłyszeć w teledysku do Un día sin ti, czyli Spending My Time. Reżyseria, a któżby inny: Jonas Åkerlund.
W 1996 roku Per reaktywuje swój dawny zespół Gyllene Tider (więcej o nim w pierwszym odcinku) i wyrusza z nim w letnią trasę koncertową po Szwecji. Tournée poprzedza wydanie płyty z największymi przebojami GT, która sprzedaje się w kraju w nakładzie 600 tysięcy egzemplarzy. Wynik to imponujący, dorównuje bowiem sprzedaży najbardziej dochodowego albumu Roxette - Joyride.
Cykliczne reaktywacje Gyllene Tider staną się od tej pory normą.
Marie tymczasem nagrywa solową płytę, tradycyjnie już – po szwedzku; z nastawieniem na rynek lokalny. Per ma w zanadrzu inne plany. Chce podbić swoją twórczością rynki zagraniczne. Nagrywa w 1997 roku anglojęzyczny album The World According to Gessle. Płyta klimatem zbliżona jest to ostatnich wówczas dokonań Roxette i Gyllene Tider. Nie brakuje na niej przebojowych melodii i rockowego pazura. Wydane zostają 3 single: Do You Wanna Be My Baby?, Kix oraz I Want You to Know (zgadnijcie, kto wyreżyserował do nich teledyski), jednak żadnemu z nich nie udaje się odnieść większego sukcesu poza granicami Szwecji. Brak Marie i szyldu Roxette pozbawił Pera szans na solowy sukces poza ojczyzną.
Czas był najwyższy, aby duet ponownie się zjednoczył i kolejny raz zaskoczył słuchaczy nowym brzmieniem. Ale o tym przeczytacie w kolejnym odcinku.
Cały album Don't Bore Us - Get to the Chorus! do odsłuchania na Spotify.
Roxette na pełnych obrotach: przeczytaj o albumie Crash! Boom! Bang! w poprzednim odcinku.
Szczera chęć sprawienia radości swoim hiszpańskojęzycznym fanom (no dobra, możliwość zarobienia extra pieniędzy też była jakimś powodem) zaowocowała wydaną w grudniu ’96 składanką Baladas En Español. Jak tytuł wskazuje, była to kompilacja ballad zespołu nagranych w języku hiszpańskim. Wyczyn karkołomny, biorąc pod uwagę kompletną nieznajomość tego języka przez Marie, jednak ta z zadaniem poradziła sobie (podobno) wyśmienicie. Efekt możecie usłyszeć w teledysku do Un día sin ti, czyli Spending My Time. Reżyseria, a któżby inny: Jonas Åkerlund.
Roxette Un Dia Sin Ti
W 1996 roku Per reaktywuje swój dawny zespół Gyllene Tider (więcej o nim w pierwszym odcinku) i wyrusza z nim w letnią trasę koncertową po Szwecji. Tournée poprzedza wydanie płyty z największymi przebojami GT, która sprzedaje się w kraju w nakładzie 600 tysięcy egzemplarzy. Wynik to imponujący, dorównuje bowiem sprzedaży najbardziej dochodowego albumu Roxette - Joyride.
Cykliczne reaktywacje Gyllene Tider staną się od tej pory normą.
Koncertowy dokument o Gyllene Tider Återtåget ’96! przedstawia zespół i ich piosenki z okresu reaktywacji w 1996.
Marie tymczasem nagrywa solową płytę, tradycyjnie już – po szwedzku; z nastawieniem na rynek lokalny. Per ma w zanadrzu inne plany. Chce podbić swoją twórczością rynki zagraniczne. Nagrywa w 1997 roku anglojęzyczny album The World According to Gessle. Płyta klimatem zbliżona jest to ostatnich wówczas dokonań Roxette i Gyllene Tider. Nie brakuje na niej przebojowych melodii i rockowego pazura. Wydane zostają 3 single: Do You Wanna Be My Baby?, Kix oraz I Want You to Know (zgadnijcie, kto wyreżyserował do nich teledyski), jednak żadnemu z nich nie udaje się odnieść większego sukcesu poza granicami Szwecji. Brak Marie i szyldu Roxette pozbawił Pera szans na solowy sukces poza ojczyzną.
Per Gessle I'll Be Alright (gościnnie w chórkach Marie Fredriksson)
Czas był najwyższy, aby duet ponownie się zjednoczył i kolejny raz zaskoczył słuchaczy nowym brzmieniem. Ale o tym przeczytacie w kolejnym odcinku.
Cały album Don't Bore Us - Get to the Chorus! do odsłuchania na Spotify.
Roxette na pełnych obrotach: przeczytaj o albumie Crash! Boom! Bang! w poprzednim odcinku.
